Wednesday, September 2, 2009

Merasai Kesusahan Orang Lain Di Bulan Ramadhan



Sesungguhnya bulan Ramadhan mendidik umat Islam merasai kesakitan dan keperitan orang lain, orang mukmin yang merasai lapar dan dahaga untuk tempoh tertentu di siang Ramadhan akan mengetahui di sana ada saudara seagamanya di Palestin, Somalia, Bangladesh, Sudan, Iraq dan negara lain sedang mengalami keperitan yang sama secara berterusan. Mereka tidak menunggu waktu Maghrib dan waktu berbuka puasa. Muslim yang merasai keperitan ini akan menggerakkan hatinya turut merasainya, inilah permulaan sebuah pengharapan. Maka akan terbitlah dari perasaan itu usaha untuk saling membantu dan tolong menolong.

Hayatilah sebuah hadith Rasulullah saw dan diriwayatkan oleh al Imam al-Bukhari dari Abi Musa al-Asy`ari ra yang bermaksud :

(Seorang mukmin dengan mukmin lain seumpana satu binaan sebahagiannya menguatkan sebahagian yang lain dan Rasulullah saw menggenggam jari-jari kedua tangannya antara satu sama lain.)

Allah! Lihatlah ikatan ini. Bayangkan Rasulullah saw yang sedang menggenggamkan tangannya. Inilah sebenarnya ikatan yang Allah azza wajalla inginkan. Bulan Ramadhan memperlihatkan kepada kita ikatan ini. Tanpanya tiadalah kekuatan, apatah lagi kemenangan.

http://www.islamstory.com/questions.php?mod=details&id=2197

No comments:

Post a Comment